wymagania egzaminacyjne do 14 lat

SYSTEM STOPNI KYU DLA DZIECI

System stopni KYU - Junior - dotyczy dzieci do 13 roku życia. System ten został skonstruowany w ten sposób aby uwzględnić możliwości motoryczne i psychologiczne tak młodych ludzi. Pozwala z jednej strony dość często egzaminować dziecko, a z drugiej strony rozciąga w czasie jego dojście do 4 kyu. Do tego momentu ocenia się przede wszystkim poziom opanowania technik, gibkość i koordynację. W skali 4 - 1 kyu do tych kryteriów dochodzi ocena wytrzymałości psychofizycznej, znajomości zagadnień teoretycznych związanych ze sztukami walki oraz poziom kumite. Podstawą systemu junior jest podział na trzy egzaminy w ramach poszczególnych kyu na poziomie od 10 do 5 kyu. Później dzieci będą zdawać egzaminy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami dla dorosłych, a posiadany stopień "Junior" zamienia się na odpowiednik stopnia dorosłych (kolor pasa nie ulega zmianie).

Ponadto obowiązuje następująca zasada - egzaminów nie można łączyć ani pomijać ich kolejności.

- Szerokość pagonów powinna wynosić 0,5 cm.

- Odległość pagonów od siebie 1.5 cm.

- Odległość pierwszego czerwonego pagonu od końca pasa 10 cm.

- Pagon wyróżniający nieparzyste kyu (tj.9,7,5) należy naszyć jako pierwszy w odległości 7 cm.

WYMAGANIA EGZAMINACYJNE KYOKUSHIN KARATE DLA DZIECI I MŁODZIKÓW DO 14 LAT

  • 10.1 Kyu - pomarańczowy pas + 1 czerwony pagon
  1. Teoria i komendy: zasady bezpieczeństwa - sala, szatnia, ubiór itp. Strefy: jodan, chudan, gedan. Znaczenie słowa kiai - okrzyk.
  2. Pozycje: fudo - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: morote - tsuki (jodan, chudan, gedan).
  4. Kopnięcia: hiza - geri (chudan).
  5. Test sprawności:
    50 razy zaciskanie pięści.
    10 przysiadów: obciążone całe stopy, ręce dowolnie.
  • 10.2 Kyu - pomarańczowy pas + 2 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: pozycja seiza - siadanie i wstawanie, ukłony. Znaczenie słowa naura - powrót.
  2. Pozycje: zenkutsu - dachi.
  3. Uderzenia: uraken - shomen - uchi.
  4. Bloki: morote - gedan - barai.
  5. Kopnięcia: hiza - geri - chudan plus kiai.
  6. Renraku: krok w tył do zenkutsu - dachi z morote - gedan - barai/gedan barai i powrót do fudo - dachi
  7. Test sprawności:
    10 skłonów w przód z leżenia na plecach, ręce dowolnie.
  • 10.3 Kyu - pomarańczowy pas + 3 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: znaczenie słowa karate oraz kara - pusty, te - ręka. Znaczenie słowa osu - akceptacja, pozdrowienie.
  2. Pozycje: heiko - dachi, yoi - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: seiken - tsuki, (jodan, chudan, gedan).
  4. Bloki: gedan - barai.
  5. Kopnięcia: hiza - geri jodan plus kiai.
  6. Renraku: krok w tył do zenkutsu - dachi z morote - gedan - barai/gedan barai i powrót do fudo - dachi.
  7. Test sprawności:
    10 ugięć ramion z leżenia przodem w podporze na dłoniach i kolanach.
  • 9.1 Kyu - pomarańczowy pas + 1 czerwony pagon + 1 niebieski pagon
  1. Teoria i komendy: prawidłowy wygląd karategi i wiązanie pasa. Liczenie po japońsku do 10.
  2. Pozycje: heisoku - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: oi - tsuki, (jodan, chudan, gedan).
  4. Bloki: jodan - uke.
  5. Kopnięcia: mae - keage.
  6. Renraku: trzy kroki w przód/tył w zenkutsu - dachi z oi - tsuki.
  7. Test sprawności:
    20 przysiadów - obciążone całe stopy, ręce zaplecione na karku, tułów pionowo.
    10 wahnięć w formie kołyski na brzuchu z leżenia przodem.
  • 9.2 Kyu - pomarańczowy pas + 2 czerwone pagony + 1 niebieski pagon
  1. Teoria i komendy: znaczenie słów sensei - nauczyciel, shihan - nauczyciel mistrz, senpai - starszy rangą.
  2. Pozycje: musubi - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: gyaku - tsuki (jodan, chudan, gedan).
  4. Bloki: soto - uke.
  5. Kopnięcia: kin - geri.
  6. Renraku: trzy kroki w przód/tył w zenkutsu - dachi z gyaku - tsuki
  7. Test sprawności:
    10 skłonów w przód z leżenia na plecach, ręce zaplecione na karku, tułów prosty
    10 wahnięć w formie kołyski na plecach z przysiadu, ręce zaplecione wokół kolan.
  • 9.3 Kyu - pomarańczowy pas + 3 czerwone pagony + 1 niebieski pagon
  1. Teoria i komendy: znaczenie słów kyoku-shin-kai.
  2. Pozycje: nekoashi - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: seiken - ago - uchi.
  4. Bloki: uchi - uke.
  5. Kopnięcia: mae - geri chudan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu - dachi z oi - tsuki/ uke, obrót z gedan barai.
  7. Test sprawności:
    10 ugięć ramion z leżenia przodem w podporze na pięściach i kolanach.
    10 wahnięć w formie kołyski na plecach z przysiadu, ręce po kątem 45° amortyzują pad w tył.
  • 8.1 Kyu - niebieski pas + 1 czerwony pagon
  1. Teoria i komendy: przysięga dojo.
  2. Pozycje: kokutsu - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: shuto - sakotsu - uchi - komi.
  4. Bloki: soto - keage.
  5. Kopnięcia: soto - keage.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu - dachi z keri, obrót z morote gedan barai.
  7. Test sprawności:
    10 przewrotów w przód.
    60 sekund tzw. mostek w tył z leżenia na plecach.
  • 8.2 Kyu - niebieski pas + 2 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: nogare I - oddychanie
  2. Pozycje: moroashi - dachi, uchi - hachiji - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: shuto - sakotsu - uchi.
  4. Kopnięcia: uchi - keage.
  5. Renraku: krok w tył do zenkutsu - dachi z gedan - barai plus gyaku - tsuki i powrót do fudo - dachi.
  6. Test sprawności:
    10 przewrotów w tył.
    10 razy po 20 sekund rozciąganie w maksymalnym rozkroku ze skrętem w lewo i w prawo tzw. szpagat.
  • 8.3 Kyu - niebieski pas + 3 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy:nogare II - oddychanie wykonywane odwrotnie.
  2. Pozycje: sanchin - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: shuto - ganmen - uchi.
  4. Kopnięcia: mae - geri jodan.
  5. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu - dachi z uke plus gyaku - tsuki obrót z gedan barai.
  6. Kata: kihon kata I.
  7. Test sprawności:
    10 razy tzw. gwiazda gimnastyczna.
    10 razy dotknąć głową podłogi poprzez skłon w przód siedząc w maksymalnie szerokim rozkroku, nogi proste w kolanach.
  • 7.1 Kyu - niebieski pas + 1 czerwony pagon + żółty pagon
  1. Teoria i komendy: ibuki - oddychanie z 2 wydechami.
  2. Pozycje: kiba - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: uraken - sayu - uchi, uraken - hizo - uchi.
  4. Kopnięcia: kansetsu - geri.
  5. Renraku: trzy kroki w przód w sanchin - dachi z tsuki/uchi/keri/uke, obrót poprzez przekrok.
  6. Kata: taikyoku I.
  7. Test sprawności:
    10 razy zamach nogą przechodząc do stania na rękach pod drabinkami.
  • 7.2 Kyu - niebieski pas + 2 czerwone pagony + żółty pagon
  1. Teoria i komendy: etykieta dojo.
  2. Pozycje: tsuruaschi - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: uraken - yoko - uchi j/ch.
  4. Kopnięcia: kakato - geri.
  5. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu - dachi z mae - geri plus gyaku - tsuki obrót z morote gedan barai.
  6. Kata: taikyoku II.
  7. Test sprawności:
    60 sekund stanie na rękach pod drabinkami.
  • 7.3 Kyu - niebieski pas + 3 czerwone pagony + żółty pagon
  1. Teoria i komendy: historia Kyokushin Karate.
  2. Pozycje: kake - dachi.
  3. Uderzenia/cięcia: shuto - mawashi - uchi.
  4. Kopnięcia: yoko keage, ushiro - keage.
  5. Bloki: shuto - mawashi - uke.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w kokutsu - dachi z shuto mawashi - uke obrót poprzez przekrok.
  7. Kata: sakugi I.
  8. Test sprawności:
    10 razy tzw. sprężynka czyli wymyk w przód z leżenia na plecach.
  • 6.1 Kyu - żółty pas + 1 czerwony pagon
  1. Teoria i komendy: twórca nowoczesnego Kyokushin Sosai Masutatsu Oyama.
  2. Pozycje: pozycja walki.
  3. Uderzenia/cięcia: seiken - tate - tsuki j/ch/g.
  4. Kopnięcia: mawashi - geri gedan.
  5. Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z gyaku tate - tsuki, obrót poprzez zakrok.
  6. Kumite: 5 minut system punktowy.
  7. Kata: sakugi II.
  8. Test sprawności:
    10 razy tzw. scyzoryk w zwisie tyłem na drabinkach.
    60 sekund tzw. szpagat w bok na piętach.
  • 6.2 Kyu - żółty pas + 2 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: siedziba Światowej Organizacji i lider Kancho Shokei Matsui. Siedziby Europejskiej i Polskiej Organizacji, liderzy.
  2. Pozycje: krok dostawny w pozycji walki.
  3. Uderzenia/cięcia: tetsui - hizo - uchi, tetsui - yoko - uchi j/ch/g
  4. Kopnięcia: mawashi - geri chudan.
  5. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu - dachi z mae - keage/yoko - keage/ soto -keage plus gyaku - tsuki obrót.
  6. Kumite: 10 minut system punktowy.
  7. Kata: taikyoku III.
  8. Test sprawności:
    10 przeskoków przez klęczącego na kolanach i rękach partnera z pozycji w przysiadzie, obrót.
  • 6.3 Kyu - żółty pas + 3 czerwone pagony
  1. Teoria i komendy: wyniki Polaków na MŚ i ME.
  2. Pozycje: przekrok i zakrok w pozycji walki.
  3. Uderzenia/cięcia: tetsui - kome - kami - uchi, urken - shita - tsuki.
  4. Bloki: osae - uke.
  5. Kopnięcia: mawashi - geri jodan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu - dachi z kin - geri/mae - geri/ mawashi - geri plus gyaku - tsuki obrót.
  7. Kumite: 15 minut system punktowy.
  8. Kata: pinan I.
  9. Test sprawności:
    10 razy przeskok w przód i w tył przez pas trzymany oburącz.
  • 5.1 Kyu - żółty pas + 1 czerwony pagon + zielony pagon
  1. Teoria i komendy: znajomość podstawowych słów ze słownika sino - japońskiego.
  2. Pozycje: poruszanie się z partnerem w pozycji walki.
  3. Uderzenia/cięcia: seiken - mawashi - uchi.
  4. Bloki: morote - uke.
  5. Kopnięcia: yoko - geri chudan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z mae - geri/ mawashi - geri/yoko - geri plus gyaku tate - tsuki obrót.
  7. Kumite: 20 minut system punktowy.
  8. Kata: pinan II.
  9. Test sprawności:
    10 podciągnięć ze zwisu przodem na drabinkach.
  • 5.2 Kyu - żółty pas + 2 czerwone pagony + zielony pagon
  1. Teoria i komendy: komendy stosowane na treningu Kyokushin Karate.
  2. Pozycje: poruszanie się w pozycji walki z dowolnymi technikami ręcznymi i nożnymi stosując bloki, uniki, zmianę dystansu oraz kiai.
  3. Uderzenia/cięcia: gohon - nukite.
  4. Bloki: uchi - uke i gedan - barai.
  5. Kopnięcia: ushiro - geri chudan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z oi tate - tsuki plus gyaku - tate - tsuki, obrót.
  7. Kumite: 25 minut system punktowy.
  8. Kata: sakugi III.
  9. Test sprawności:
    10 przeskoków ponad krzesłem z przewrotem przodem na materacu.
  • 5.3 Kyu - żółty pas + 3 czerwone pagony + zielony pagon
  1. Teoria i komendy: komendy stosowane na zawodach Kyokushin Karate.
  2. Pozycje: tzw. walka z cieniem.
  3. Uderzenia/cięcia: nukite ippon/nihon/yonhon.
  4. Bloki: juji - uke j/g.
  5. Kopnięcia: yoko - geri jodan.
  6. Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z oi tate - tsuki plus gyaku - tate - tsuki plus mae - geri/mawashi - geri/yoko - geri, obrót podnosząc ręce.
  7. Kumite: 30 minut system punktowy.
  8. Kata: pinan III, kihon kata II, sanchin kata.
  9. Test sprawności:
    próba przejścia na rękach w szerz sali, elementy samoobrony.